Marissa Karl Karlas
Karl Karlas is a visual artist who likes to explore the boundaries between the natural and the artificial by connecting them in unexpected ways.
Our bodies alone contain more bacteria than human cells. And a teaspoon of garden soil already contains more than there are people in the world.
This work calls attention to the beauty and importance of bacteria. The projections are an approximation of a bacterial cell as seen under a microscope. The cell-building of a bacterium is not only an aesthetic work of art but also of great importance to mankind as it plays an important role in the successful use of antibiotics or making strategies for vaccine development.
Our bodies alone contain more bacteria than human cells. And a teaspoon of garden soil already contains more than there are people in the world.
This work calls attention to the beauty and importance of bacteria. The projections are an approximation of a bacterial cell as seen under a microscope. The cell-building of a bacterium is not only an aesthetic work of art but also of great importance to mankind as it plays an important role in the successful use of antibiotics or making strategies for vaccine development.
Karl Karlas is beeldend kunstenaar en verkent graag de grenzen tussen het natuurlijke en het kunstmatige door ze op onverwachte manieren met elkaar te verbinden.
In ons lichaam alleen al zitten meer bacteriën dan menselijke cellen. En in een theelepel tuinaarde zitten er al meer dan er mensen op de wereld zijn.
Dit werk vraagt aandacht voor de schoonheid en het belang van bacteriën. De projecties zijn een benadering van een bacteriecel zoals deze te zien is onder een microscoop. De cel-opbouw van een bacterie is niet alleen een esthetisch kunstwerk maar ook nog eens van groot belang voor de mensheid omdat deze een belangrijke rol speelt bij het succesvol gebruik van antibiotica of het maken van strategieën voor de ontwikkeling van vaccins.
In ons lichaam alleen al zitten meer bacteriën dan menselijke cellen. En in een theelepel tuinaarde zitten er al meer dan er mensen op de wereld zijn.
Dit werk vraagt aandacht voor de schoonheid en het belang van bacteriën. De projecties zijn een benadering van een bacteriecel zoals deze te zien is onder een microscoop. De cel-opbouw van een bacterie is niet alleen een esthetisch kunstwerk maar ook nog eens van groot belang voor de mensheid omdat deze een belangrijke rol speelt bij het succesvol gebruik van antibiotica of het maken van strategieën voor de ontwikkeling van vaccins.
To see more information about her work, ︎ visit her website
Expositie Stadsgehoorzaal
Want to buy something? Send an e-mail to financien@roemleiden.nl stating the name and artist.




Microbelicht (2022)
Hout, glas, glazen pot, perkament papier, led
25X25, 30X30
In ons lichaam alleen al zitten meer bacteriën dan menselijke cellen. En in een theelepel tuinaarde zitten er al meer dan er mensen op de wereld zijn.
Dit werk vraagt aandacht voor de schoonheid en het belang van bacteriën. De projecties zijn een benadering van een bacteriecel zoals deze te zien is onder een microscoop. De cel-opbouw van een bacterie is niet alleen een esthetisch kunstwerk maar ook nog eens van groot belang voor de mensheid omdat deze een belangrijke rol speelt bij het succesvol gebruik van antibiotica of het maken van strategieën voor de ontwikkeling van vaccins.
Hout, glas, glazen pot, perkament papier, led
25X25, 30X30
In ons lichaam alleen al zitten meer bacteriën dan menselijke cellen. En in een theelepel tuinaarde zitten er al meer dan er mensen op de wereld zijn.
Dit werk vraagt aandacht voor de schoonheid en het belang van bacteriën. De projecties zijn een benadering van een bacteriecel zoals deze te zien is onder een microscoop. De cel-opbouw van een bacterie is niet alleen een esthetisch kunstwerk maar ook nog eens van groot belang voor de mensheid omdat deze een belangrijke rol speelt bij het succesvol gebruik van antibiotica of het maken van strategieën voor de ontwikkeling van vaccins.


Le sacre du printemps, 2022
Print on fine art paper A1
Printemps du sacre le, 2022
Print on fine art paper A1
Karlas maakte deze poster vorig jaar na een wandeling in het Plantsoen. In het park stonden zeeën van narcissen prachtig in bloei en de lucht was strak blauw.
"Wat een contrast, de wereld kan hier toch niet zo mooi zijn met een oorlog niet zo ver hiervandaan?" dacht Karl. "Die stralende zon en enorm felle, vrolijke, gele bloemen staan in mijn beleving lijnrecht tegenover al het geweld. Maar gek genoeg ook weer niet want Poetin is natuurlijk een narcis-t."
Het deed Karlas denken aan het bekende Russische balletstuk 'Le Sacre du Printemps'. Vrij vertaald betekent dit 'het lente offer''. Inmiddels is gebleken dat het niet alleen een lente oorlog is maar eentje die nog ontzettend lang zal duren. Daarom is het belangrijk dat we in Europa Oekraïne blijven steunen. Daarom gaat 50% van de omzet naar Oekraïne via het Rode Kruis.
Print on fine art paper A1
Printemps du sacre le, 2022
Print on fine art paper A1
Karlas maakte deze poster vorig jaar na een wandeling in het Plantsoen. In het park stonden zeeën van narcissen prachtig in bloei en de lucht was strak blauw.
"Wat een contrast, de wereld kan hier toch niet zo mooi zijn met een oorlog niet zo ver hiervandaan?" dacht Karl. "Die stralende zon en enorm felle, vrolijke, gele bloemen staan in mijn beleving lijnrecht tegenover al het geweld. Maar gek genoeg ook weer niet want Poetin is natuurlijk een narcis-t."
Het deed Karlas denken aan het bekende Russische balletstuk 'Le Sacre du Printemps'. Vrij vertaald betekent dit 'het lente offer''. Inmiddels is gebleken dat het niet alleen een lente oorlog is maar eentje die nog ontzettend lang zal duren. Daarom is het belangrijk dat we in Europa Oekraïne blijven steunen. Daarom gaat 50% van de omzet naar Oekraïne via het Rode Kruis.